Despre a fi terapeut- pentru colegii mei studenti

Ma uit ca dezbateti ce formare sa urmati si e normal sa cautati dupa niste criterii- care e cea mai cautata sau care ar rezona cu voi. Va uitati la ce zic unii si altii, la lucruri teoretice. Sa fiu in locul vostru m-as duce la o Asociatie care face formare- sau mai multe- si as sta de vorba cu formatorii sa vad daca imi place de ei , sa ii intreb ce ma invata, poate imi recomanda niste carti sau evenimente care m-ar putea ajuta sa ma decid. Le-as lua interviu! Contactul nemijlocit este ceea ce recomand eu.

la psiholog

Am ales prima oportunitate care mi-a iesit in cale, se numeste Psihoterapie sistemica de familie si cuplu, nici macar nu ii apare numele in vesnicele dezbateri despre care scoala e mai desteapta si mai capabila. Am gasit formatori pe placul meu si colegi asemenea, intre care simteam ca sunt Acasa. Vibram intr-un anumit fel de cate ori eram impreuna, parca m-as fi intalnit cu rude demult uitate si striga in mine glasul sangelui. Nu aveam cum sa ma fi inselat!

Mergeam pentru un examen la Iasi cu un tren de noapte si nimeresc in cuseta cu un domn cadru didactic la Politehnica.Avea in jur de 40 de ani si mult chef de vorba alimentat de 2 sticlute de whisky si votka pe care si CFR-ul se pare ca le vinde, la fel ca si companiile aeriene. M-a intrebat de ce am ales acea forma de terapie si de unde stiu ca e cea mai buna. Nu aveam explicatii pentru el, nu aveam nimic sa ii demonstrez matematic, eram doar foarte calma si ii spuneam ca pur si simplu stiu.

Si apoi formarea este ceva lung si foarte costisitor ( 4, 5 euro/ora si sunt sute de ore de formare si dezvoltare ), intre intalniri sunt pauze in care te ia viata pe sus, ajung la capat doar cei foarte determinati. Apar si indoielile, ca pentru un alergator la maraton: sa continuu? de ce fac asta? nu mai bine imi vedeam eu de ale mele? – ale mele, celelalte de pana atunci, desigur- voi avea oare clienti? si tot asa. Si sunt momente cand vrei sa renunti, dar apoi ceva mic se intampla- vine cineva si iti cere sfatul, validandu-te ca pe un expert- te scuturi de toate gandurile tale negative, ii ceri iertare Universului si o iei de la capat.

Scoala de formare nu se compara cu nici o scoala teoretica, este pur si simplu UAU, este alt univers, alta dimensiune.Inveti lucruri minunate. De fapt, iti reamintesti lucruri despre tine si despre lume pe care odata, demult, le-ai stiut, dar au venit altii si ti-au turnat baliverne, iar tu i-ai crezut. Bine, nu doar altii, ti-ai tras-o si singur cu stangu’n dreptu’! Si inveti ca e in regula sa simti toate emotiile, ca le poti exprima, iar colegii tai pot sa taca si doar sa fie acolo, fara sa te critice, fara solutii, fara zbateri. Inveti sa faci asta – sa spui ce simti si ce gandesti- dar mai intai afli despre tine ce simti si ce gandesti. Ca nu stiai, aveai un manual care iti spunea ce trebuie/ e dezirabil in fiecare situatie. Si apoi vezi foarte usor in altii cand simt ceva si incearca sa spuna altceva, vezi mesajul dublu si ai puterea sa spui : stop, ca nu inteleg, e asa sau invers?

Si dupa ce te slefuiesti cativa ani – sunt ani de formare, dezvoltare si apoi supervizare- ai constiinta evolutiei tale. Te-ai schimbat, ai facut munca, ai platit birul.Dupa asta e posibil sa vina clienti sa spuna ca e prea mare tariful, ca nu-si permit, sa le faci reducere. Ce vei face atunci? Inreaba-te de pe acum! Sa- ti spun ce am facut eu. Am acceptat, ca era o situatie dificila si omu’ statea prost cu banii, iar eu eram nerabdatoare sa muncesc. Si a venit omul la cateva sedinte, de fiecare data imbracat impecabil, altfel, in haine de brand. Ok, le avea de dinainte, din vremea cand nu scapatase! Dar ca parte a terapiei si-a mai facut si un abonament la sala de sport si unul la dansuri ( unde nu cred ca i-a dat cineva reducere!). Peste cateva luni a venit cineva din partea lui, care a stiut tariful de la telefon. Obisnuiesc sa le spun la primul telefon costul unei sedinte, chiar daca nu intreaba, e important pentru toata lumea. Si apoi ma suna the clientul sa imi ceara socoteala ca de ce i-am luat atatia bani cunostintei lui, ca el i-a spus o suma si acum eu i-am luat alta suma ( adicatelea l-am facut de rusine). I-am raspuns ca trebuie sa imi ceara cunostinta reducere daca isi doreste- a fost cel mai rapid lucru care mi-a venit in minte, nu neaparat si cel mai oportun.

Va doresc succes, inspiratie si sper sa va foloseasca mesajul meu.

Eu vreau sa multumesc formatorilor mei, in special Dianei Ciubotaru si Adinei Karner Hutuleac, de la care am invatat foarte mult si cu care m-am simtit Acasa.

sursa foto: relaxandsmile.ro

Lasă un răspuns

