Oamenii grasi

Ma fascineaza subiectul- oamenii grasi.

Plecand de la premisa ca oamenii mananca mai mult decat au nevoie emotional si habitual- adica ori ai o tristete in viata, ori te invarti intr-un cerc in care se practica mancatul in exces dintr-un motiv sau altul- imi propusesem un studiu sa aflu daca exista o corelatie intre anxietate si supraponderalitate.

Insa cineva pune pe tapet jovialitatea proverbiala a oamenilor grasi. Zambetul e mai placut, ei sunt mai saritori…atribute pe care le pierd odata cu scaderea in greutate. Asa sa fie oare? Ma gandesc ca poate de la dieta aia pe care o tin…Adica eu daca nu mananc si nu dorm sunt cam ostracizata. Dar poate ca e vorba doar despre mine…

oameni grasi

Eu am o credita: ca natura/Dumnezeu a creat fiinte functionale si tot ce percep merge prin filtrul acestei credinte. Cand vad documentare cu oameni de 250-350 kg care nu pot functiona singuri, nu se pot nici macar ridica din pat, ma intreb automat cum au ajuns in situatia aia? Care e mecanismul din spate?

Stiu, unii ar raspunde ca au mancat ca nesimtitii. Cred ca e raspunsul cel mai comod. Las-o incolo de empatie, hai sa ne simtim si noi bine ca suntem mai grozavi decat astia.

Si totusi,ce i-a apucat sa manance ca nesimtitii? N-aveau si ei treburi mai importante in viata decat sa-si omoare timpul mancand? A, nu? Mancau asa, de plictiseala?  Pai daca nu aveau cu cine sa se plimbe in parc, poate ca nu le placea sa se plimbe singuri. Sau daca nu s-au angajat intr-o mare corporatie care sa le dea de lucru 24/7 si o gastrita, poate s-au decompensat ca au invatat degeaba de 10 in facultate. Sau poate ceva mult mai mult de atat.

Intr-un documentar mama unui obez isi amintea ca ii murise un bebelus, sora actualului obez si acesta o intrebase atunci de ce mor bebelusii, iar mama ii raspunsese ca era prea slabita, nu mancase suficient.Probabil emotia puternica l-a facut pe copilul de atunci sa puna semnul egal intre supravietuire si multa mancare.

Despre un alt caz am citit: o doamna se chinuia tare sa slabeasca, si-a taiat si stomacul si apoi se tot ingrasa. Psihologul a aflat ca ei nu ii placea sa faca amor cu sotul, iar acestuia ii placeau doar silfidele. Asta se cheama autosabotaj: adica de ce sa recunosc ca nu vreau sa fac amor si sa suport consecintele, cand pot sa fac ceva pentru a nu mai fi dorita, si deci nu mai trebuie sa imi asum.

Cineva imi povestea ca a constientizat ca s-a ingrasat pentru a nu mai trebui sa faca fata avansurilor unui domn foarte insistent.

Apoi, daca tot au mancat ei ce au mancat ca nesimtitii, de ce totusi nu s-au oprit la un moment dat? Poate la momentul in care nu au mai putut urca 4 etaje fara pauza la fiecare palier sau atunci cand burta ii impiedica sa isi lege sireturile pantofilor?

Se pare ca supraponderalii stiu mai bine decat ceilalti ce ar trebui sa manance ca sa slabeasca. In zilele noastre s-au adunat deja mii de diete, iar nutritionisti sunt cata frunza si iarba. Ba chiar fac si meniuri personalizate pe care le trimit acasa.

O doamna imi povesteste foarte sigura de ea : „Eu stiu ce trebuie si cum trebuie, dar daca este ceva ce imi place, nu ma opresc pana ce nu termin tot, pana la ultima inghititura”. Tonul era  al unui om care nu are solutie. Adica, orice imi povestesti tu cu psihonutritia ta, mie nu are cum sa mi se aplice, eu pur si simplu nu ma pot abtine. Da, conditia obligatorie este ca omul sa vina sa ceara ajutorul cu motivatia la purtator. Nu pot eu sa fiu motivata in locul altcuiva. Eu doar propun o solutie care se adreseaza cauzei, si nu un tratament simptomatic.

sursa foto: http://www.antidotul.ro

Un gând despre “Oamenii grasi

Lasă un răspuns

