4 reguli de aur pentru a manca sanatos

Ma bucur sa vad preocuparea tot mai mare pentru o hrana sanatoasa. Curente de tip vegan sau raw sau diete paleo sunt mai degraba stiluri de viata decat diete.

In acelasi timp inteleg si rezistenta unora in fata acestor tipuri de alimentatie. Daca nu ai o chemare intrinseca pentru mancare de capre (ierburi) si te saturi cu o friptura sanatoasa , fugi mancand pamantul! ( Si pamantul devine mai bun de mancat decat produsele lui!) Inteleg si subscriu. Citeam intr-o postare a unui antrenor de fitness dieta super-sanatoasa a fiicei sale de 1 an si 7 luni, care nu includea „suculet de morcovi”. Am crezut ca e vorba despre cel cumparat, dar nu, era vorba despre cel proaspat stors pe motiv ca ataca dintii sau gingiile. Pe alt blog ni se povestea cum nu e bun amestecul de suc de morcov si mar, ca nu se amesteca fructele si legumele.

Si toate lucrurile astea noi ne pot da senzatia ca totul a devenit extrem de complicat, timp in care lucrurile simple sunt uitate.

Vreau sa amintesc lucrurile simple. Simple, insa nu mereu usor de respectat.

IMG_4290

Regula nr 1: Mananca atunci cand ti-e foame

Suna atat de banal, incat imi vine sa rad de fiecare data. Adica da, normal, daca iti este foame, mananci. Ce fel de regula mai este si asta?

Pai este, pentru ca in copilarie trebuie sa mananci la ora de masa. Iti este foame sau nu, ia si mananca in semn de respect sau pentru ca adultii stiu ei mai bine ce nevoi ai. Devenit adult sari peste mese pentru ca ai de lucru, trebuie sa termini ceva urgent sau ai intalniri, sedinte si nu poti lipsi. De curand am luat pranzul cu un barbat aflat intr-o functie de conducere, slab si inalt. A cerut o farfurie ticsita cu carne si cartofi, din cate stiu o combinatie nerecomandata, si fara salata. Nu era nici foarte tanar, sa dai vina pe metabolism. In discutie povesteste despre cum nu intelege obiceiurile unor colegi din alta sucursala, care stau in sedinte cu orele si rontaie cativa biscuitei, caci el nu poate rezista. Mi-a fost clar ca este calibrat la nevoile propriului corp.

Sau poate vrei sa slabesti , ai hotarat ca nu mai mananci dupa ora 18, dar te culci la 24 si nu poti dormi de foame, asa ca dai iama in frigider. A doua zi dimineata nu mai iti este foame, te grabesti si deci sari peste micul dejun, care ar trebui sa iti dea energie si sa te faca sa functionezi optim.

Regula nr 2: Mananca ce vrei, nu ce crezi tu ca ar trebui

Stii ca trebuie sa mananci fara zahar, fara grasimi, fara carbohidrati, insa iti este pofta tocmai de asa ceva, cu atat mai mult cu cat este vorba de fructul oprit. Si incerci sa te convingi ca te-ai obisnuit cu iaurtul fara grasimi, ba chiar e un deliciu. Sa te pacalesti tu pe tine nu prea merge, este acolo un gardian care te anunta, fie ca alegi sa ii dai ascultare, fie ca nu.E acelasi lucru cu tehnica afirmatiilor pozitive : inchizi ochii, spui ca ai cate kilograme ai vrea sa ai si te vizualizezi la acea greutate ideala, iar ala mic si negru-subconstientul- rade de tine cu burta in sus, zicand : nu, nu ai. Daca vrei sa functioneze asta o poti formula ca pe o intentie: intentionez, vreau, am hotarat sa pierd in greutate si sa am atatea kilograme.

Regula nr 3: Savureaza fiecare inghititura

Savuratul  presupune o incetinire a ritmului. Daca inghiti aproape nemestecat impulsurile nervoase trimise de stomac cum ca te-ai saturat nu ajung destul de repede la creier, asa fel ca afli ca te-ai saturat cand este deja prea tarziu.

Inlatura sursele care te pot distrage precum televizorul, tableta, telefonul. Multitaskingul este fie o iluzie, fie extrem de consumator de energie.

Regula nr 4: Cand te simti satul, opreste-te din mancat

Pentru a simti exact momentul cand te-ai saturat, trebuie mai intai sa respecti regula nr 3.

Apoi fii atent sa nu termini tot din farfurie fiindca asa ai fost invatat sau pentru ca a fost prea scump felul respectiv si nu vrei sa-ti irosesti banii. Sau ca nu ai nici o caserola potrivita in care sa pastrezi resturile si e pacat sa arunci mancarea cand altii mor de foame.

Anunțuri

2 gânduri despre “4 reguli de aur pentru a manca sanatos

  1. Mult adevar grait-ai! Totul poate fi simplu, daca e de bun simt. Uitam sa ne ascultam instinctele si corpul. De ex., cand eram gravida, am simtit o nevoie imperioasa sa mananc fructe si legume. Eu, care eram aproape exclusiv carnivora! Dar copilul imi cerea vitaminele care imi lipseau.
    Util si sfatul cu mestecatul incet, impotriva exceselor. Totusi, pentru cei care chiar au probleme cu greutatea, n-ar fi mai bine sa se ridice de la masa inainte de a fi satuli si nu dupa? 🙂

    • Asa este si cu gravidia, chiar de acolo se trag poftele, de la nevoile copilului. Si asa este si cu cei supraponderali, ar fi bine sa se ridice de la masa putin inainte de a se simti satui, atata timp cat acest lucru nu ii frustreaza; cand intervine frustrarea se vor simti la dieta si corpul va continua sa faca rezerve- are el o inteligenta a lui pe care nu o putem controla constient.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s