Puterea inconstientului si cum sa ni-l facem aliat

De ce, din sutele de posibili parteneri, esti atras de unul anume? Cum se face ca sotia ta seamana leit cu mama ta cand era tanara? Sau de ce te-ai casatorit „in gluma”si ai ramas 30 de ani in relatie? Crezi ca a fost o decizie libera, constienta, sau nu suntem atat de liberi pe cat ne imaginam noi c-am fi?

Suntem condusi de un fel de loialitate fata de strabunii nostri. Inconstientul nostru ne impinge sa le acordam respectul cuvenit prin mijloace surprinzatoare: se repeta misiuni intrerupte,neincheiate, dolii netinute dupa traume insuportabile ies la suprafata.

strabuni

In anii 70, o tanara suedeza de 35 de ani era bolnava de cancer  in stadiu terminal, medicii tocmai ii amputasera din nou, pentru a 4a oara, o parte a piciorului si se pregateau, neputinciosi, sa continue. Terapeuta care o sprijinea la domiciliu, vazand pe perete o poza cu o tanara femeie, afla ca aceasta este mama pacientei, decedata de cancer. Intreband la ce varsta s-a intamplat tragedia, afla ca exact la varsta pacientei din acel moment, 35 de ani. Gandindu-se ca aceasta s-a autoprogramat din loialitate inconstienta printr-o depresie care i-a scazut sistemul imunitar, face observatia ca, in cazul in care moare, nu va mai avea cine sa duca flori la mormantul mamei. Rezultatul a fost o schimbare radicala, i-a revenit dorinta de a trai, metastazele au disparut, si-a recapatat energia si a luat in greutate, s-a intors la serviciu si a inceput sa aiba o viata normala.

Un alt exemplu este cel al unei copile de 4 ani care avea cosmaruri in care o urmareau tot felul de monstri. Se trezea noaptea tusind, urland si sufocandu-se. In fiecare an, la aceeasi data, tusea devenea o criza de astm. Era nascuta in noaptea de 25 spre 26 aprilie si, cautand in genosociograma, s-a aflat ca fratele bunicului fetitei a fost unul dintre soldatii care au murit prin asfixiere cu gaze in noaptea de 25 spre 26 aprilie 1915. Cand fetita a fost rugata sa deseneze monstrul din cosmarurile sale, schiteaza ceea ce ea numeste „un cap de scufundator cu o trompa de elefant”. Era o masca de gaze din perioada primului razboi mondial, asa cum o stim cu totii.

La primul meu contact mai aprofundat cu subiectul transmiterii inconstiente transgenerationale am studiat un caz in care o  doamna dintr-un cuplu divorteaza de sotul sau alcoolic si se recasatoreste, avand copii si in a doua casatorie. Acesti copii trebuiau sa il recunoasca pe primul sot al mamei ca facand parte din familia lor si sa ii multumeasca pentru ca s-a dat la o parte, ca ei sa poata exista. In caz contrar, urmau sa aiba copii care sa devina alcoolici pentru a-i recunoaste in felul acesta existenta celui uitat. Reactia mea a fost una vehementa, spunand ca e prea mult, cum ,„copiii mei sa devina alcoolici pentru ca maica-mea s-a casatorit prima data cu un alcoolic. Adica, si ma rog frumos, ce are una cu alta?” Atunci profesoara mea m-a trimis la bibliografia cu pricina, insa eu eram in continuare nemultumita: „pot sa citesc ce vrei, dar tot o sa mi se para prea mult”. Se uita ea intr-un fel la mine si zice: „auzi, tu copil din a cata casatorie esti?” „Din a doua”, raspund eu prompt , iar apoi discutia deviaza. In acea noapte mi-am dat seama ca primul sot al mamei era alcoolic si eu eram exact in pozitia copilului care trebuie sa ii recunoasca existenta, astfel incat sa nu fie obligati copiii mei sa ii fie loiali prin alcoolism.

Pana in momentul asta sunt sigura ca toata lumea a inteles ce vreau sa spun si ca acum apar intrebarile: de unde stiu ca nu este decat o coincidenta? Cum explica stiinta lucrurile acestea? Ce este de facut ? Cum sa nu transmit mai departe?

Sa le luam pe rand: de unde stim ca nu este doar o intamplare: dupa reactia emotionala.  Cu cat reactia emotionala, oricare ar fi ea, este mai puternica, cu atat substratul este mai profund.

Stiinta:

Neurostiintele arata ca exista o memorie a genelor si ca ce au experimentat inaintasii nostri regasim in viata noastra.

Biologul Rupert Sheldrake  a descoperit asa numitele „unde morfogenetice”, adica fiecare forma genereaza un camp specific care persista in timp. Experimentul a fost facut pe niste soareci care, plasati intr-un labirint, au descoperit dupa un timp calea de iesire. Urmatoarea generatie de soareci a descoperit drumul mult mai repede, iar a treia generatie si mai repede.

Ce este de facut: de cele mai multe ori simpla constientizare a fidelitatii fata de familia de origine, este eliberatoare. Daca se intampla sa nu fie, se poate lucra in sedinte de terapie prin tehnici specifice pentru acceptare si  iertare .

Cum sa nu transmit mai departe? Ei, asta nu se poate: atata timp cat existam , comunicam. Daca dorim sa ne responsabilizam, putem sa ne facem viata cat mai frumoasa, pentru a transmite mai departe scenarii de viata frumoase. Si, atentie, daca nu exista descendenti directi, se deviaza prin nepoti, deci nu ati scapat de responsabilitate!

In cazul meu, doi ani si jumatate mai tarziu, fiul meu se naste fix de ziua tatalui fratelui meu, a celui care trebuia recunoscut ca facand parte din familie si eu consider ca este un omagiu suficient!

 

sursa foto: http://www.almeea.ro

Lasă un răspuns

