Nu pot sa…-despre neputinta autoimpusa

 

 

Am avut o discutie interesanta cu un tanar de 22 de ani pe holul unei policlinici. Era genul de baiat destupat si lipicios. A deschis conversatia, interactionand cu bebelusul meu.M-a intrebat daca e racit si mi-a spus ca el este racit, a venit pentru o scutire. Apoi mi-a spus contextul in care s-a nascut –fusese ceva mai mult decat providential ca a supravietuit. Eu am raspuns ca inseamna ca ii era dat sa traiasca, moment in care s-a laudat cu inca doua situatii din care a scapat, un accident de bicicleta si o cursa de masini cu 200 km/h.

– Pai eu zic sa te potolesti, sa nu iti mai provoci soarta chiar asa.

-Pai nu aveam ce sa fac, trebuia sa castig cursa!!

-Dar ti-a pus cineva pistolul la tampla ca sa te intreci??

-Da, corect, nu mi-a pus nimeni pistolul, eu am vrut.

 

Cand oamenii imi explica motivele pentru care nu pot sa faca aia sau aialalta, ei pot sa faca acest lucru cu lux de amanunte: nu pot sa slabesc pentru ca am un program incarcat, munca de birou, mese oficiale, nu am timp sa fac miscare. Tot explica MOTIVELE DIN CAUZA CARORA NU POT. Ca si cum cineva trebuie sa fie acolo, sa asculte si sa convinga vocea lor interioara care le spune ca nu e in regula, ca totusi ar fi in regula si asa. Merge si asa.

neputinta

 

Ce pot eu, ca terapeut, sa fac in situatia asta? Pot sa ascult si sa le spun ca scenariul pe care L-AU ALES este una dintre variante, pentru mine nici mai buna, nici mai proasta decat alta. Nu trebuie sa imi dea nici o explicatie pentru asta.

Esti multumit cu situatia? Pai nu, eu AS VREA, DAR NU POT, din cauza ca a, b, c,…x,y,z.

Si pe a, b, c,…x,y,z cine i-a plantat acolo?

Cred ca lor li se pare ca lucrurile s-au intamplat pur si simplu, asa a fost sa fie, soarta, bat-o vina.

Nu, ai gandit intr-un anumit fel, care te-a determinat sa actionezi intr-un anumit fel si sa ajungi aici. Contextul vietii tale este creat de tine.

Nu-ti convine job-ul ca te tine cu fundul pe scaun? De ce nu-l schimbi? Aaaa, nu stii sa faci altceva? De ce nu inveti? Pai e greu acuma, la varsta mea, sa mai invat, sa o iau de la capat. De ce nu iti deschizi o afacere? Pai nu am cu ce. Motive, motive. Vorba aia: “ Cine vrea sa faca, gaseste o cale/ Cine nu vrea sa faca, gaseste un motiv”

Si uite asa vin la terapie ca sa demonstreze ca NICI ASTA NU MERGE.

Te pot invata CUM sa faci o schimbare, dar IA si tu DECIZIA aia odata! Ce decizie? Cea de a coopera!

Mi-a amintit prietena mea de un filmulet cu un mesaj foarte puternic : un preot merge la frizer si frizerul ii spune ca nu exista Dumnezeu pentru ca nu l-a vazut nimeni niciodata.Iesind din frizerie, preotul da peste un barbat cu parul foarte lung, il duce frizerului si ii spune: nu exista frizeri! Pai cum sa nu existe? Uite-ma aici pe mine! Nu exista frizeri, uite ca sunt oameni cu parul netuns! Ba exista frizeri, dar oamenii acestia nu vin la frizeri!

In concluzie, avem urmatoarele variante:

-oameni cu o problema care fac ceva singuri sa scape de ea

-oameni cu o problema care doar se vaita despre ea

-oameni cu o problema care cer ajutor, dar au rezistente ( nu coopereaza)

-oameni cu o problema care cer ajutor si muncesc cu terapeutul sa o rezolve

Sunt sigura ca te-ai gandit deja in ce categorie te inscrii, nu-i asa?

Neputintele astea pot fi simptom al unei suferinte mai vechi si mai mari si atunci terapeutul trebuie sa sape, sa afle si sa vindece.

 

sursa foto: www.util21.ro

 

 

 

Lasă un răspuns

