Ce facem cand copilul isi exploreaza sexualitatea

Cea mai frecventa atitudine pe care o intalnesc este de paralizie-scandalizare a adultilor atunci cand copilul face/ zice/ asculta ceva referitor la sex/sexualitate.

Mi-ar placea sa organizez  un seminar interactiv in care sa ne structuram putin ideile, sa ne impartasim experientele , in asa fel incat sa stim cum sa reactionam  cand bau-bau, spaima-spaimelor se intampla.

Meg Hickling, profesoara de educatie sexuala a Canadei cu o experienta de peste 20 de ani, autoare a cartii „Ce le spunem copiilor si adolescentilor despre sex” a fost in Romania  la o Conferinta. Am aflat despre ea ulterior, deci nu am participat. Cartea cred ca e usor peste puterea culturii noastre de asimilare- diferentele trans-culturale sunt motivele pentru care orice test psihologic trebuie adaptat, nu doar tradus.  De exemplu, ea considera ca pana la 4 ani fetitele ar trebui sa afle despre menstruatie. Multora dintre noi ni se pare inutil si prea dereme. Totusi, ce ii spui copilului daca vede accidental , sa zicem, in padure, dovezi ale acestei bucati de fiziologie?

sex

Vi se pare ingrozitor ca aude copilul o melodie cu limbaj inadecvat?  Ce faceti? Ii interziceti sa o mai asculte? Sa mai fie prieten cu cel care i-a aratat melodia? Credeti ca va functiona?

Ce faceti cand copilul inoata printre cutiile de prezervative puse intr-un loc accesibil la casa de marcat de la supermarket?

Cum ii aratati care sunt zonele intime pe care nu ii este permis nimanui sa il atinga? Pakistanezii au facut un scurt filmulet animat in care explica foarte clar ce trebuie sa faca un copil sa se fereasca de un potential abuz, am putea vedea acest filmulet la seminar.

Un alt filmulet arata o fetita care o intreaba pe mama ei ce este acela „virgin” si mama se straduieste sa ii explice pe intelesul copilului cum e cu amorul; de fapt, fetita intreba despre uleiul de masline de pe masa.Copiii pot intreba lucruri mult mai simple decat cele la care fuge mintea adultului, deja experimentat.

Am intrebat cativa prieteni despre propriile explorari din copilarie. Surpriza! Si ei au fost curiosi, chiar fara internet, televiziune. Cred ca simplul exercitiu de a te reconecta la perioada propriei tale copilarii ajuta sa intelegi normalitatea acestor curiozitati si sa ai incredere ca , daca tu ai ajuns un adult matur, sanatos, integrat, si copilul tau o va face.

Am nevoie de feed-back, sa stiu cat de interesant/ important este subiectul pentru voi si in ce masura un asemenea seminar este bine-venit, va rog sa lasati un comentariu.

 

sursa foto: http://www.desprecopii.com

 

2 gânduri despre “Ce facem cand copilul isi exploreaza sexualitatea

  1. asta cu prezervativele era la ordinea zilei: normal că la casa de marcat sunt cutii peste cutii, cu de toate gusturile, așa că bietul copil – leșinat după căpșuni – mă ruga: îmi iei și mie chestie de-aia? că e cu căpșuni, mami! prima dată i-am luat o altă prăjitură cu căpșuni, a doua oară nu l-am mai luat cu mine, a treia oară i-am spus că e o chestie cu căpșuni, dar ca și țigările, folosită doar de oamenii mari. totuși, la 3 ani nu cred că tre să știe despre prezervative: tot specialiștii spun că tre să răspunzi copiilor doar la ce întreabă punctual, nu tre să dai amănunte pană nu le cer… el nu întrebase de ce nu mai fac copii, 🙂 , ca să-i vorbesc despre ele, ci voia ceva cu căpșuni…
    i-am povestit într-un final, cand deja era impacientat că știa de la colegi că se fac pe gură copiii și alte aberații și atunci a trebuit să discutăm…
    mai e o carte pentru explicarea sexualității, la editura Prut, pentru cei mici și alta pentru adolescenți (eu aș zice că cea pentru adolescenți e doar pentru cei ca Tarzan, că la adolescență deja știu tot!). mai este una subțirică de tot, la editura Viață și sănătate, dar nu-mi amintesc cum se numește – pe aceasta chiar o poți folosi la varstă mică pentru că e chiar ca o poveste, poveste…

    • Mulțumesc, Bianca. Sunt aspecte inevitabile și delicate, de care toți părinții se lovesc. Eu propuneam un seminar interactiv, în care fiecare sa spună cu ce s-a confruntat și cum a rezolvat. As vrea doar sa fiu moderatoare a acestui seminar și sa facem joc de rol, părintele sa fie puțin în papucii copilului ca sa își imagineze care ar fi abordarea cea mai bună. Am scris articolul ca sa testez interesul, mie mi se pare important, dar de multe ori părerile mele nu sunt împărtășite de foarte mulți.

Lasă un răspuns

