Cursul de genetică- pledoarie pentru curiozitate

Ştiați că:

-există o modificare genetică care ȋi face pe bărbați să ȋși ȋnceapă viața sexuală mai repede decȃt media, dar să nu ȋși dorească căsătorie și copii ?( m-am ȋntȃlnit odată cu un domn de 56 de ani care mi-a spus că „nu s-a căsătorit ȋncă, mai copilărește”)

-oamenii nu puteau consuma carne gătită pȃnă acum 10.000 de ani, cȃnd s-a produs o mutație a genei răspunzătoare de enzima care o digeră?

-oamenii nu puteau digera laptele de la animale pȃnă ȋn urmă cu 9000 de ani, din același motiv cu enzima?

-poți transmite urmașilor prin ADN stresul resimțit ȋn perioada precedentă conceperii lor, deși tu nu ai o modificare genetică ȋn sensul ăsta?

-ceea ce ești tu astăzi e datorită modificărilor ȋn ADN produse de virusuri?

-ȋntre 30 si 90% din celulele ficatului sunt modificate (imperfecte) și asta pare, conform ultimilor cercetări, sa ȋl facă mai rezistent?

ADN

Nu mi-am echivalat examenenul de genetică de la Medicină. Oricum uitasem de acum 15 ani. Şi mi s-a părut fascinant!

Un coleg nemultumit că trebuie să ȋsi ȋncarce memoria cu hormoni și chestii tehnice a remarcat că nu ȋti trebuie, ca și psiholog, să știi lucrurile astea. „Crezi că ȋi vei spune omului de pe canapea ce face serotonina?” Iar altcineva i-a răspuns „Depinde, dacă a fost student la Spiru, poate că ȋi spui”.

Mie mi se pare fascinantă genetica și ce poate ea sa facă. Circulă acum un filmuleț cu un experiment care are la bază studiul ADN-ului: mai mulți oameni sunt chemați să opineze ȋn legatură cu originea lor, apoi dau o mostră de salivă și apoi se ȋntorc să afle dacă au avut dreptate sau nu . Cei care se credeau o rasă (natie) pură, au aflat cu surprindere că au ȋn vene sȃnge de pe jumatate de glob. Unii chiar au remarcat că un astfel de experiment ar reduce considerabil vrajba dintre oameni.Ȋti dai seama? Ai mai avea resentimente vis-a-vis de unguri/turci/nemți sau orice dacă ai ști că o parte din tine este ungur/turc/neamț? Filmulețul surprinde excelent emoțiile lor.

Genetica mi se pare fascinanta, dar mai am si alte curiozități: de exemplu, cum apar broaștele de iarbă la mine ȋn curte in fiecare vară? Hibernează? Cum? Unde? Mi-ar trebui un curs exhaustiv de biologie. Aș putea să mă distrez ȋntreband primii zece oameni despre treaba asta . Ipoteza mea este că mă vor ușui, că au treburi mult mai importante (de exemplu ,să salveze Universul de la extindere).

Revenind la genetică și la motivele pentru care un psiholog o invață: după mine, este una dintre cele mai utile. Pe mine mă face un expert mai stapȃn pe el, mai riguros. Nu trebuie să ȋi povestesc cuiva asta, dacă o știu eu, se va vedea/simți. (Un psiholog ar trebui să știe asta!) Iar apoi, poate că va veni ȋn cabinet cineva care este ȋntr-adevar un om de știință, nu aș vrea să mă simt inferioară, posibil ca relația terapeutică să aibă de suferit.

 

sursa foto: http://www.sanatate.bzi.ro

3 gânduri despre “Cursul de genetică- pledoarie pentru curiozitate

  1. 1. Genetica e Biblie, mai ales pentru un psiholog.
    2. nu, nu se mai invata genetica pentru ca nu mai e la moda.
    3. la fel cum nu se mai face practica in spitale de psihiatrie, pentru ca vine profesorul la curs si le preda studii de caz.
    Ne miram ca dintre psihologii absolventi de facultate din ultimii 15 ani poti numara doar pe degetele de la o mana oamenii care chiar au invatat de-au rupt, care s-au dus de capul lor in spitale, care au facut practica pe bune?
    Problema cred ca e foarte vasta si mai cred ca e nasol ca m-ai starnit la asta, pentru ca eu nu sunt deloc o „delicata”. Oamenii care apeleaza la psihoterapie in Romania sunt oameni cu minti deschise, care au inteles rolul psihologului. Din pacate multi sunt distrusi de facutii pe genunchi. Pe acest palier am putea analiza rata de suicid din Romania ultimilor 10 ani (aia reala) si o sa vezi ca un procent ingrijorator este al acelor oameni care mergeau la psihoterapie. Daca mai analizam si psihoterapeutii cu pricina ne luam cu mainile de cap.
    Revenind la subiectul tau, genetica si anatomia sunt conditii primare de cunoastere pentru un psiholog. Si obligatorii!

    • Huuuuu, răsuflu ușurată că am făcut și anatomie!! Pe bune, la Carol Davila. Și psihiatrie în spital, unde am înțeles că noi, restul, ne cam alintam când ne autodiagnosticam ” în depresia „.
      Mă uimești câte știi despre statistica și subiectul sinuciderilor!
      Știu că sunt mulți pe câmpii, că psihologia pare o treabă simplă și accesibilă oricui, dar vreau să îmi canalizez energia creator, vreau să fac lucruri, să schimb ceva – mai mult decât viața unei singure persoane, cum mulți spun, căci pentru asta puteam sta liniștită acasă și era ca și rezolvată.

      • Au trecut niste ani (multi, adica) de cand am terminat facultatea si chiar daca nu practic, inca mai stiu ca pe Tatal nostru – anatomie, genetica si multe altele. In privinta datelor pe care le stiu, imi vin informatii din diverse domenii si asta din pricina meseriei 🙂

Lasă un răspuns

